Virsmai
Kūrėjų bendruomenė ir žurnalas

Kaip įgyvendinti asmeninius projektus neturint laisvo laiko: patarimai, gudrybės ir išlaisvinantys apribojimai

Praėjusiais metais buvau pakviestas pasidalinti idėjomis į mano mėgstamą alternatyvaus gyvenimo būdo festivalį Yaga Gathering, kuriame turėjau galimybę papasakoti apie mano naudojamą būdą įgyvendinti nedidelius asmeninius projektus, kai trūksta laisvo laiko. Tąkart grįžęs pasidalinau paskaitos skaidrėmis anglų kalba, tačiau surinkta informacija atrodo labai aktuali ir šiandien, todėl noriu ją pateikti dar kartą, tik lietuvišku ir paprastai skaitomu formatu.

Kuo įdomūs asmeniniai projektai?

Asmeniniai projektai įdomūs tuo, kad:

  1. Jie ateina iš vidaus, iš širdies, o ne rinkos poreikių.
  2. Jie maitinami asmeniniu įkvėpimu, tačiau galų gale patys tampa įkvėpimo šaltiniu.
  3. Jie gali būti įgyvendinti vieno žmogaus (dažnai su trupučiu išorinės pagalbos).
  4. Jie turi potencialą pavirsti startuoliu (angl. startup).
  5. Jie tobuli ir išbaigti būdami maži ir asmeniniai.
  6. Jie padeda realizuoti save ir atrasti vidinę ramybę.

Tačiau mes dažnai atidėliojame įdomias idėjas, nes:

  1. Mes gyvename išankstiniu nusistatymu, jog neturime laiko ir sunkiai galime jo rasti.
  2. Mes jaučiame, jog po darbo nebelieka energijos savo projektui.
  3. Dažnai mums atrodo, jog trūksta tinkamos geros savijautos ar nuotaikos naujai veiklai.
  4. Mes manome, jog kada nors ateis ta ypatinga diena, kai bus ir laiko, ir energijos.

Todėl mes niekieno neverčiami susimokame tokio mąstymo kainą:

  1. Savo gyvenime pasiekiame mažiau, negu galėjome, neišnaudojame dalies turimo potencialo.
  2. Prarandame ranka pasiekiamą vertingą patirtį.
  3. Lėčiau augame kaip asmenybės.
  4. Atidėliojame savirealizaciją, laukdami kokių nors pokyčių ar sėkmės karjeroje.
  5. Neišmokstame įgyvendinti mažų idėjų, todėl nepasiruošiame didesnėms.
  6. Praleidžiame naujas galimybes, kurias maži projektai visada tylomis atveria (naujus draugus, vertingas pažintis, kvietimus kalbėti konferencijose, patrauklesnį CV, pasiūlymus dirbti su įdomiu projektu ir t.t.).

Laiko, energijos ir nusiteikimo šablonas, kuris padeda tai pakeisti

Kviečiu išbandyti paprastą elgsenos ir mąstymo šabloną — seką mažų veiksmų, kurie atneša reikšmingus pokyčius, kai vykdomi kartu:

  1. Fiksuok kylančias idėjas kiekvieną dieną, kad ir kokios kvailos ar nerealios jos beatrodytų. Stebėk, kas tave įkvepia, kas džiugina. Naudok užrašų sąsiuvinius ir laisvą minutę "dirbk" su jais — pavartyk, pasibrauk, stebėk pasikartojimus.
  2. Bent trumpam liaukis galvoti apie savo gyvenimo tikslą, apie svajonių karjerą, apie savo paskirtį šiame gyvenime (jeigu esi linkęs taip daryti). Toks mąstymas atima veikimo čia ir dabar energiją. Pamatyk, kas tave įkvepia šiuo metu, šiais metais, ir nesirūpink tolimesne ateitimi.
  3. Pasirink vieną nedidelę, bet įdomią idėją, ir paskirk jai ateinančius 6 mėnesius. Jeigu idėjos įgyvendinti nepavyks arba įgyvendinus rezultatai niekam nebus įdomūs — tai bus nedidelis praradimas, dovanojęs vertingos patirties.
  4. Suskaidyk savo projektą į užduotis ir surikiuok užduotis pagal prioritetą — nuo svarbiausios iki mažiausiai svarbios. Pašalink 80% užduočių iš sąrašo apačios, kad liktų tik svarbiausios 20% užduočių (praktinis Pareto dėsnio pritaikymas).
  5. 1 mėnesį praleisk patikrindamas idėjos realumą ir galimybes ją įgyvendinti (jeigu paaiškėja, kad idėja per didelė nustatytam laikotarpiui, pasirink mažesnę), tada 3 mėnesius praleisk atlikdamas užrašytas užduotis, o po to 2 mėnesius džiaukis rezultatais, pristatinėk savo kūrinį kitiems ir padaryk išvadas, kaip kitąkart tai gali padaryti geriau.
  6. Projekto įgyvendinimo metu 3 mėnesius darbo dienomis (tik darbo dienomis) atsikelk 1-2 val. anksčiau ir šį laiką panaudok atlikti suplanuotas užduotis. Tik 3 mėnesius!
  7. Kai gali darbus deleguok. Surask laisvai samdomus specialistus arba paprašyk pagalbos savo pažįstamų, jeigu yra darbų, kurių nemoki atlikti pats (pvz., dizainas, programavimas, marketingas, fizinio prototipo gamyba). Geriau rinkis labai užsiėmusius žmones, nes jie pasižymi patirtimi, kruopštumu ir atsakomybe (šios savybės išugdomos tik dirbant, o užimtumas išlieka, nes tokie žmonės kuria vertę kitiems ir yra nuolat ieškomi). Šiuos 3 mėnesius paskirk nedidelę dalį savo atlyginimo, kad sumokėtum pagalbininkams už darbus, ieškok būdų sutaupyti.
  8. Kiekvieną dieną stebėk vieną savo veiklumo metriką: "Šiandien dirbau 1 val. su savo asmeniniu projektu: Taip/Ne". Kasdien pasižymėk, ar pavyko iš ryto padirbėti, ar ne. Jeigu ne kasdien pavyksta, pamėgink pergudrauti savo senus įpročius, priversk save elgtis kiek kitaip tuos 3 mėnesius.

"Gyvenimas, praleistas darant klaidas, yra ne tik kilnesnis, bet ir naudingesnis už gyvenimą, praleistą nedarant nieko." — George Bernard Shaw

Pasitelk išlaisvinančius apribojimus

  1. Pažvelk į savo gyvenimo "raumenis" (laisvės, energijos šaltinius) ir savo gyvenimo "kaulus" (apribojimus, kurie atima laisvę ar laisvą laiką, priverčia suktis rutinoje). Gyvas organizmas negali judėti erdvėje ir gyventi įdomaus gyvenimo, jeigu neturi "kaulų" (apribojimų). Apribojimai labai dažnai išlaisvina nuo turimų pasirinkimų sukeltos stagnacijos. Balansas tarp laisvės ir apribojimų yra judėjimo į priekį priežastis.
  2. Kuo mažiau turi laisvo laiko, tuo efektyvesniu kūrėju gali būti.
  3. Ryto valandos ir energija yra nuostabi gudrybė, kylanti iš turimo laisvo laiko apribojimų.
  4. Turėk nustatytą projekto pabaigos datą. Ypač padeda viešai šią datą paskelbti dar prieš imantis darbo.
  5. Laisvas laikas nėra surandamas, laisvas laikas sukuriamas. Dauguma žmonių labai lengvai gali susikurti 1-3 laisvas valandas kasdien, jeigu optimizuotų savo darbą, poilsį ir miegą.
  6. Dieninis, samdomas darbas kainuoja daug laiko ir energijos, tačiau suteikia "įsižeminimą", stabilumą ir grynuosius pinigus asmeniniams eksperimentams, tokiems kaip maži projektai ir ne tik.

"Per daug nesibaimink ir nebūk išrankus dėl savo veiksmų. Gyvenimas yra eksperimentas. Kuo daugiau eksperimentų atliksi, tuo geriau." — Ralph Waldo Emerson

Dar keletas patarimų pabaigai

  1. Padėk savo smegenims: naudok maisto papildus sveikai nervų sistemai palaikyti, naudok kokosų aliejų (su Pu-erh arbata ir maistu), venk cukraus ir miltų, kasdien gerk daug vandens — sveikas kūnas ir ypač stipri nervų sistema viską keičia.
  2. Aktyvuok savo protą: išbandyk Yerba mate arbatą, gerk tik šviežią kavą (namie susimalk kavinėje pirktas šviežiai skrudintas pupeles ir pajausk, kodėl parduotuvėje pardavinėjamos maltos kavos iš viso negalima vadinti kava).
  3. Įgyvendink savo asmeninius projektus vedamas įkvėpimo, o ne ambicijos. Pasinaudok proga išlaisvinti vidinį kūrėją. Nedaryk to vedamas minčių apie pajamų šaltinį, apie pinigus. Priežastis realizuoti savo idėją turi kilti iš noro kurti, iš dvasios, o ne iš baimės, trūkumo, nesaugumo ar kitų pasąmoninių srovių.

Laisvas laikas nėra surandamas, jis visada sukuriamas, o įgyvendinti asmeniniai projektai metų metus dovanoja džiaugsmą ir vidinę ramybę.

Daugiau straipsnių