Kaip sukurti tikrą ir nuoširdų ryšį su kitu žmogumi per 5 sekundes?

Large

Šio straipsnio autorė — sertifikuota koučingo specialistė Iveta Jocė. Daugiau autorės tekstų galite rasti jos interneto svetainėje www.vidinisresursas.lt.

Iš pradžių noriu papasakoti vieną istoriją, kaip to išmokau visai netyčia.

Vienas pirmųjų mano darbų dar studijų laikais buvo padavėjos darbas restorane. Dažniausiai šis restoranas būdavo pilnas žmonių. Ir, kaip tikriausiai tau pačiam yra tekę ne kartą susidurti, jeigu restorane daug žmonių, padavėjai neretai pridaro klaidų: atneša ne tą patiekalą, kurį užsisakei, arba atvėsusį, arba su svogūnais, nors prašei be svogūnų ir pan. Tuomet padavėjas stengiasi kaip įmanoma greičiau ištaisyti savo klaidą. O tai restorano viduje dažniausiai reiškia ne ką kitą, kaip konfliktinę situaciją tarp padavėjų ir virtuvės darbuotojų.

Žinoma, kartais virėjai būna nuolaidūs ir ištaiso padavėjų klaidas. Tačiau tąkart mano pamainoje dirbo vienas ypatingai piktybinis virėjas. Kai šis virėjas būdavo pamainoje – geriau jau nepadaryti klaidos suvedant, pavyzdžiui, brangaus patiekalo užsakymą, nes tekdavo mokėti už juos iš savo kišenės (piktasis virėjas nesileisdavo į kalbas, net jei tą užsakymą dar būdavo įmanoma pataisyti). Žinoma, tokių studentiškai kišenei skaudžių klaidų neišvengiau ir aš, tad gerų emocijų tas žmogus tikrai nekeldavo.

Bet vieną vakarą nutiko įdomus dalykas. Po pamainos ruošdamasi važiuoti namo, pamačiau, kad tam virėjui viskas krenta iš rankų ir jis dar turi sutvarkyti visą virtuvę, nors darbo valandos jau pasibaigusios. Pajutau, kad noriu stabtelti ir paklausiau jo: “Kaip tu jautiesi?” (Tą akimirką pamiršau visus pykčius ir paklausiau tikrai nuoširdžiai.) Ir jis, mano nuostabai, atsakė irgi labai nuoširdžiai: “Žinai, aš taip pavargau nuo tokio tempo. Aš tiesiog noriu greičiau grįžti namo ir išsimiegoti.” Aš jį nuoširdžiai išklausiau ir iš tikrųjų pajutau, kaip jis jaučiasi. Nedaviau jokių patarimų, kaip kitą kartą nepavargti, arba kaip jis gali tiesiog pakeisti darbą, jeigu nepatinka, ar kad aš pati irgi taip jaučiuosi. Aš jį tiesiog išklausiau ir padėjau susitvarkyti.

Nuo to laiko santykis su šiuo virėju visiškai pasikeitė. Kas rytą jis mane pasitikdavo draugišku šypsniu ir pasisveikinimu, o jeigu padarydavau klaidą suvesdama užsakymą, jis dažnai net pasitikslindavo “ar šitą patiekalą tikrai teisingai suvedei?”.

Tai truko vos 5 sekundes nuoširdaus išklausymo ir mes su šiuo žmogumi užmezgėme ilgalaikį draugišką ryšį.

Ši istorija mane išmokė vieno labai svarbaus dalyko: visi žmonės nori būti išgirsti ir suprasti.

Tačiau, kai pradedi to siekti sąmoningai, supranti, kad iš tikrųjų išklausyti ir išgirsti kitą žmogų nėra taip lengva. Tam reikia tikrai nuoširdžiai norėti išgirsti kitą, nuoširdžiai susidomėti "O kas slypi už to, ką jis sako?", atsiriboti nuo savo asmeninės patirties ir suvokimo, nepriimti sakomų žodžių reikšmės tiesiogiai, "įjungti" visus įmanomus savo empatijos pajėgumus ir iš tikrųjų pajausti, ką tas žmogus jaučia.

Ir to visiškai užtenka norint užmegzti ryšį. Mums nebūtinai reikia ką nors pasakyti po to, kai jis baigia kalbėti, jei tikrai jį išgirdome. Nors dažniausiai reikalingiausi žodžiai ateina patys, kai mes tikrai pajuntame, išgirstame ir suprantame, kaip tas žmogus jaučiasi ir ką jis norėtų išgirsti iš mūsų.

Tačiau mes, žmonės, esame įpratę duoti patarimus, pertraukti kalbantįjį ir pasakyti savo nuomonę, arba, kol kalbėtojas kalba, tuo metu galvoti, ką pasakysim toliau. Klausymasis yra įgūdis ir, kaip kiekvienas įgūdis, kurį norime išsiugdyti, reikalauja įdėti nuoseklių ir sąmoningų pastangų.


Kai klausaisi kito žmogaus, bent 5 sekundėms stabtelk ir pastebėk: kaip jautiesi pats, apie ką tuo metu galvoji?


Konkrečių metodų, kaip sąmoningai ugdytis nuoširdų klausymąsi, išmokau daug vėliau, mokydamasi koučingo mokykloje. Apie tai pasidalinsiu netrukus, bet pirmiausia noriu dar kartą užtvirtinti, kodėl naudinga išmokti klausytis. Nes, kai yra aiškus naudos suvokimas, yra ir intencija, o kai yra tinkama intencija – įvyksta magija.

Taigi, kodėl naudinga mokytis klausyti?

1: Kai klausomės, galime išmokti daug daugiau.

Ir net nesvarbu, ar tai, apie ką kalba kitas, mes jau žinome. Iš kiekvieno žmogaus mes galim išmokti kažką naujo, jo nuoširdžiai klausantis. Galbūt apie tą patį dalyką, apie kurį manėm, kad žinom viską, sužinosim kažką iš naujų perspektyvų. O galbūt mes tiesiog išmoksim dar daugiau apie šį žmogų, apie kurį irgi manėm, kad žinom tiek daug. Iš tikrųjų klausydamiesi mes natūraliai atsiribojam nuo to, ką žinom, todėl atsiveria visiškai naujos perspektyvos ir naujas matymas.

2: Mes sukuriame daug tvirtesnius ir šiltesnius ryšius su žmonėmis.

Iš tiesų kiekvienam svarbu jaustis suprastam ir išgirstam. Ir kai mes nuoširdžiai išklausome kitą, išpildome šį vieną esminių žmogaus poreikių. Iš kitos pusės, išgirdę kitą žmogų mes geriau jį pažįstam patys, todėl natūraliai jaučiame tvirtesnį ryšį su juo.

3: Mūsų asmeniniai santykiai tampa daug geresni. Galiu paliudyti tai iš savo patirties – kai pradėjau sąmoningai mokytis klausytis, pagerėjo mano santykiai su antra puse, santykiai su draugais ir artimaisiais. Tiesiog matau iš to, kad kyla mažiau konfliktų, jaučiasi geresnis tarpusavio supratimas ir įvyksta daug atviresni ir gilesni pokalbiai.

4: Turime daugiau draugų. Labai paprasta – žmonės mėgsta žmones, kurie moka klausytis. Todėl natūralu, kad sukūrus ryšį su kitais žmonėmis atsiranda daugiau draugų. Apie tai daug rašė Dale Carnegie savo populiariausioje knygoje "Kaip susirasti draugų ir daryti įtaką žmonėms".

5: Gebėjimas klausytis padeda versle. Kad ir kuo užsiimi gyvenime – gebėjimas klausytis ir išgirsti tau pravers versle, darbe ir bet kokiose situacijose, kur reikia priimti sprendimus, susijusius su žmonėmis.

6: Sukuriame daugiau vertės kitiems. Žmonės su kuriais bendraujame jaučiasi daug geriau. Sukuriame daugiau laimės savo aplinkoje. Pagal Tony Robbinsą – davimas yra pas aukščiausias kiekvieno žmogaus poreikis.

7: Atrandame daugiau įdomių dalykų, kurių anksčiau nepastebėjome. Sužadiname savo smalsumą.

Galėčiau tęsti ir tęsti. Tačiau iš pasidalinimų nėra jokios naudos, jei jie nėra išbandomi. Kviečiu išbandyti ir pritaikyti apačioje esančius klausymosi žingsnius ir pačiam pajausti šio įgūdžio nenuginčyjamą naudą.

Kokie būna klausymosi lygmenys?

  1. Nesiklausymas. Tai įvyksta tada, kai kitas žmogus kalba, o mes laukiame pauzės savo „pasirodymui“. Dažniausiai šis lygmuo pasireiškia, kai vyksta konfliktinis pokalbis ir jaučiame pyktį, susierzinimą, tuo tarpu tik ir laukiame, kada galėsime „išrėžti savo nuomonę“.

  2. Kraštutinis klausymasis. Gaudami informaciją galvojame apie save. Pavyzdžiui, pašnekovas įsijautęs pasakoja apie tai, kaip jam sekėsi naujo darbo pokalbis, o mes tuo tarpu galvojame, kas mums praverstų iš jo patirties savo darbo paieškose. Vietoje to, kad išgirstume, kas jam tame svarbiausia, mes galvojame apie tai, kaip paklausti, kas naudinga mums.

  3. Vertinantis klausymasis. Girdime žodžius ir gauname informaciją tam, kad įvertintume iš savo pozicijos. Klausome ir laukiame, kada galėsime „rėžti savo išmintingą patarimą“. Dažniausiai žmonės nori būti tiesiog suprasti ir išgirsti, jiems mažiausiai reikia patarimo. Kaip klausymosi legenda Ralfas Nikolsas yra pasakęs: „Vienas pagrindinių žmogaus poreikių yra poreikis suprasti ir būti suprastam. Geriausias būdas suprasti žmogų – jį išgirsti.“

  4. Aktyvus klausymasis. Tai aukščiausias klausymosi lygmuo, sukuriantis tikrą ryšį su žmogumi. Už pasakytų žodžių matome ir jaučiame žmogų, susitapatiname su juo, suprantame esmę, ką jis nori pasakyti. Šis klausymosi lygmuo yra vienintelis tinkamas kokybiškiems santykiams kurti. Būtent šiam lygmeniui pasiekti rekomenduoju išbandyti aktyvaus klausymosi strategijas.


Kokiame lygmenyje tu dažniausiai esi? Kai klausaisi kito žmogaus, kartais stabtelk ir pastebėk kur yra tavo mintys. Gali savęs paklausti:„Ką aš noriu išgirsti, kai klausau?“. Ir kai jauti, kad nori kažką pasakyti, atsimink 5 sekundžių pauzės taiskylę.


Kaip išmokti klausytis? Pagrindinės aktyvaus klausymosi strategijos:

1: Tuščio lapo strategija arba sąmoninga 5 sekundžių pauzė. Tai įvyksta, kai tikslingai "atjungi" savo istoriją, savo vertinimus ar lūkesčius į kitą žmogų ir tiesiog klausai. (Kartok 5 sekundžių sąmoningą pauzę, kol pajausi, kad užsimezgė ryšys su pašnekovu.)

2: Intuityvusis klausymasis. Esminiai žingsniai praktikuoti intuityvųjį klausymąsi:

  • Sukoncentruok į tai, ką ir kaip sako tavo pašnekovas, atsisakyk bet kokio pašnekovo vertinimo.

  • Klausykis savo vidinio balso: ką jauti, kai jis kalba? Ką girdi? Kur informacija pasitvirtina, kur ji nesutampa? Ką apie prieš tave sėdintį žmogų tau sako jo balso tonas, kūno padėtis?

  • Susilaikyk nuo išankstinių vertinimų, patarimų ir kritiškos nuomonės.

  • Išlaikyk pauzes, leisk pašnekovui pabaigti sakinius.

3: Keturios klausymosi ausys:

  1. Ugdyti gebėjimą tiksliai išgirsti turinį: Koks šios istorijos turinys? Ar po pasakojimo gali jį tiksliai atkartoti? Kokios esminės detalės išryškėja?

  2. Ugdyti gebėjimą pajausti emociją (empatija): Koks jausmas, kokia emocija išryškėja žmoguje, kai jis pasakoja?

  3. Ugdyti gebėjimą pajausti save, kai klausai: Ką aš jaučiu, kai kitas kalba? Arba apie ką galvoju?

  4. Ugdyti gebėjimą išgirsti, ko žmogus nori iš tavęs pasakodamas tai, ką pasakoja: Ko jam labiausiai reikėtų iš manęs? Ką jis nori išgirsti iš manęs papasakojęs šitą istoriją (patarimą, palaikymą, tiesiog būti išgirstas…)?

Aukščiausio lygio klausymasis – tai gebėjimas girdėti visomis šiomis "keturiomis ausimis".

Ir pabaigai, kad šis tekstas turėtų praktinės naudos, klausimai tau:

  • Kada tu jautiesi labiausiai išgirstas?
  • Kokia tavo paties klausymosi patirtis? Kokiame lygmenyje dažniausiai stringi?
  • Kur pritaikysi šias klausymosi strategijas pirmiausia (darbe, su draugais, šeimoje)?

Pasidalink savo įžvalgomis komentaruose žemiau.


Kai mes kalbame – tik kartojame tai, ką jau žinome. Bet kai klausome – galime išmokti kažką naujo.“ – Dalai Lama


Daugiau apie Ivetos Jocės veiklą: www.vidinisresursas.lt

Straipsnių prenumerata

Nemokama prenumerata leidžia automatiškai gauti naujus straipsnius ir kvietimus į koncertus el. paštu. Nauji prenumeratoriai taip pat iškart gauna dovanų pirmąjį muzikos albumą "11:11". Prisijunk prie tūkstančių žmonių, kurie skaito Virsmų žurnalą.

Pasidalink savo mintimis komentaruose

Būtina laikytis etikos taisyklių, nedėti reklaminių nuorodų ir gerbti visus skaitytojus. Ačiū.

Daugiau straipsnių